سوالات علمی که درخصوص مطالب درج شده در سایت (یا مطالب مرتبط با آنها) دارید، میتوانید از طریق این صفحه ارسال نمایید.

خواهشمندیم قبل از ارسال پرسش خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

تذکرات مهم:

1- قبل از عنوان نمودن پرسشهای خود حتما صفحه «سوالات متداول» را رویت نمایید. در صورتیکه پاسخ خود را دریافت نکردید از طریق این فرم با ما تماس بگیرید.

2- متن پرسش و نام خود را حتی الامکان به زبان «فارسی» بنویسید و از تایپ فینگلیش خودداری نمایید.

3- پرسشهای خود را به طور واضح مطرح نمایید تا هم پاسخ مُکفی دریافت کنید و هم پرسش و پاسخها برای دیگران هم قابل استفاده باشند.

این پست دارای 45 نظر است

  1. بهاره

    سلام. ممنون از اطلاعات خوبی که در سایتتون قرار دادید بابت نرم افزار NS2.
    من در مورد نصب پکیج MPLS N. S.)MNS) روی NS2.28 سوال داشتم. آیا این پکیج برای این وزژن از ns طراحی شده است؟ آیا اطلاعی در زمینه MPLS در این شبیه ساز دارید که در اختیار ما بگذارید؟

  2. رامین

    سلام
    نرم افزار Visual Network Simulator فقط شبیه ساز wire است برای WSN ، نمیتوان استفاده کرد ؟
    مرسی

    1. فرزاد یزدی

      سلام؛
      نرم افزار VNS برای ایجاد توپولوژی و کد TCL در شبکه های سیمی و بیسیم مناسب است.
      در مورد شبکه های حسگر بیسیم، اگر به کدها آشنایی دارید، میتوانید با ساخت یک توپولوژی بیسیم توسط این نرم افزار و تغییر کدها، شبکه حسگر را طراحی کنید. البته، در ین روش، پیاده سازی مدلهای انرژی کمی دشوار خواهد بود.
      پیشنهاد میشود از پکیجهای ایجاد شده برای NS2 مثل MannaSim، جهت طراحی و ایجاد شبکه های حسگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود این افزونه به آدرس زیر مراجعه کنید:
      http://www.mannasim.dcc.ufmg.br/

  3. رامین

    برنامه Visual Network Simulator برای NS2 در windows هست آیا برنامه ای برای لینوکس هم هست که زمانی NS روی لینوکس نصب کردیم از این برنامه استفاده کرد
    مرسی

    1. فرزاد یزدی

      این برنامه به زبان جاوا نوشته شده و روی هر سیستم عاملی که «ماشین مجازی جاوا» روی آن نصب باشد، قابل اجراست. با این حال اگر این نسخه روی لینوکس به درستی اجرا نشد، نسخه دیگر آن را از میتوانید از اینجا دانلود کنید.

  4. باران

    تشکر بابت تمام کمک ها و راهنمايي هاي مفيدتون.
    بايد بگم که از اين همه کمک و همکاري شما خيلي غافلگير شدم!بازم ممنون
    همانطور که در پيغام قبلي در صورت کلي مساله ديده شد،از واژه حسگر استفاده نشده است . اما به نظر شما آيا پياده سازي يک الگوريتم زمانبندي آگاه از انرژي جهت بهينه سازي انرژي مصرفي در شبکه هاي حسگر منطقي تر و بهتر است يا در شبکه بي سيم ادهاک ؟ آیا می تونم اصل مقاله ای که قرار است پیاده سازی کنم را به ایمیل تون بفرستم تا نظرتون را در مورد شبیه سازیش بفرمایید!؟؟؟

    1. فرزاد یزدی

      خواهش میکنم و از لطف شما ممنونم
      اصولاً شبکه های حسگر بیسیم (wsn) زیرمجموعه ای از شبکه های اقتضایی (ad-hoc) هستند؛ اما چنانکه در پاسخ قبلی هم عرض کردم، مشکل محدودیت انرژی در شبکه های حسگر بیسیم (به دلیل ویژگیهای خاص حسگرها) بسیار بحرانی تر است. به همین دلیل اگر در اینترنت هم جستجو کنید، اکثر مقالات به بحث انرژی در شبکه های حسگر بیسیم پرداخته اند (هر چند برخی از این روشها، الهام گرفته از راه حلهای استفاده شده در شبکه های ادهاک هستند). از این جهت بحث انرژی در شبکه های حسگر به روز تر و به لحاظ علمی معتبرتر است. از طرف دیگر، شبیه سازی شبکه های حسگر هم، به دلیل کم بودن نرم افزارهای شبیه سازی، دشوارتر است.
      در خصوص راهنمایی، من از نظر زمانی کمی دچار مشکل هستم و شاید نتونم خیلی بهتون کمک کنم؛ با این حال پیشنهاد میکنم مقاله را ارسال کنید شاید راه حلهای بهتری هم وجود داشته باشه و بتونم کمی کمک کنم! 😉

نظرات بسته شده اند.