کتاب «بررسی اتصالات الکتریکی در سیستمهای قدرت» چاپ شد!

کتاب «بررسی اتصالات الکتریکی در سیستمهای قدرت»، به عنوان اولین کتاب تخصصی در این زمینه در آبانماه سال 1390 چاپ شد. در زیر، پیشگفتار و فصل اول این کتاب، ارائه گردیده است:

پیشگفتار

انسان پیشرفته توانایی آن را دارد كه برای جلوگیری از درهم پاشیده شدن و بمنظور تطبیق با شرایط موجود، جهان بینی‏ اش را مداوما بهبود بخشد.

Myron Weiner

«اتصالات الکتریکی» بحرانی‏ترین و آسیب‏ پذیرترین جزء مدارهای الکتریکی محسوب می‏شوند. عدم بهره برداری صحیح اتصالات الکتریکی، جنبه‏های مختلفی از سیستم قدرت شامل قابلیت اطمینان، کیفیت برق، تلفات انرژی (بهره‏ وری)، هزینه های بهره برداری و ایمنی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، ویژگیهای خاصّ اتصالات الکتریکی، از جمله پیچیدگی و تنوع دانش های مورد نیاز برای مطالعه آنها ، سبب شده است تا میزان تحقیقات علمی و متون منتشر شده در این زمینه محدود باشد.

Ragnar Holm که پیشرو تحقیقات در زمینه اتصالات الکتریکی محسوب می‏شود، با انتشار کتابی تحت عنوان اتصالات الکتریکی در سال 1958 ، علم نوینی را بنیان نهاد که مورد استفاده متخصصین حوزه های مختلف از قبیل طراحان اتوموبیل و ماهواره‏ ها، بهره برداران سیستمهای قدرت و تولید کنندگان مدارات الکترونیک قرار گرفته است.

اهمیت روز افزون اتصالات الکتریکی منجر به پیشنهاد برگزاری دو کنفرانس مهم بین المللی در این خصوص گردیده است که عبارتند از : کنفرانس Holm ( به یاد Ragnar Holm پیشرو تحقیقات در زمینۀ اتصالات الکتریکی) که بصورت سالانه در یکی از دو کشور ایالات متحده آمریکا یا کانادا برگزار می شود و کنفرانس ICEC که هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود.

به رغم پیشرفت زایدالوصف علم اتصالات الکتریکی در طول گذشت حدود نیم قرن از تولدش، متأسفانه هنوز در کشور ما در حدی که در خور جایگاه و اهمیت آن باشد مورد توجه قرار نگرفته است. هر چند در دستور کار قرار گرفتن «کاهش تلفات انرژی» در وزارت نیرو موجب شد تا اتصالات سست بعنوان یکی از عوامل بروز تلفات، کم و بیش مورد توجه قرار گیرند؛ لیکن فقدان ابزارها و دانش لازم، امکان بررسیهای علمی و پیشرفت بیشتر را فراهم نیاورد. نهایتاً، پیچیدگی و تنوع علوم مختلف توصیف کنندۀ اتصالات الکتریکی اعم از علوم متالوژی، الکتریسیته، شیمی، فیزیک حرارت و … سبب شد تا بحث اتصالات الکتریکی بعنوان پدیده ای مبهم و غیر قابل توصیف، صرفاً از دیدگاه آماری مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، به دلیل آنکه علم اتصالات الکتریکی در زمره فن آوریهای پیشرفته محسوب شده و دارای کاربردهای دوگانه در علوم نظامی است، امکان بهره گیری از دانش موجود در شرکتها و سازمانهای صاحب عنوان بین المللی نیز به سهولت میسّر نخواهد شد.

در سال 2007 ، انتشار کتاب جدیدی توسط انتشارات معتبر CRC ، تحت عنوان «اتصالات الکتریکی، اصول، کاربردها و تکنولوژی» ، سرآغاز جدیدی را در بسط دانش فنی این حوزه موجب شد.

با اینحال هر چند انتشار کتاب فوق منبع ارزشمندی را در دسترس قرار داده است، لیکن هنوز جای تحقیقات کاربردی بومی در این زمینه کاملاً خالی است.

تجربه مؤلفین نشان می دهد که بهره اندک مهندسین برق از دانشهای وابسته (بخصوص علم متالوژی) بعلت وجود نقص در ساختار آموزش آکادمیک و عدم رفع این نقیصه در آموزشهای حین خدمت آنها، یکی از دلایل اصلی کاهش بازدهی صنعت برق کشور محسوب می‏شود. در این کتاب سعی شده است تا در حد توان ، این نقطه ضعف اصلاح و رفع شود.

امید است که مورد استفاده جامعه علمی کشور قرار گرفته و موجبات رضایت حق تعالی را فراهم آورد.

نویسنده و مترجم: فرهاد یزدی، ناشر: فرهنگ دانشجو، نوبت چاپ: اول / آبان 1390

خرید اینترنتی کتاب بررسی اتصالات الکتریکی در سیستمهای قدرت از «فروشگاه نشر الکترونیکی آنی» ……… کلیک کنید

دانلود فصل اوّل کتاب