سوالات علمی که درخصوص مطالب درج شده در سایت (یا مطالب مرتبط با آنها) دارید، میتوانید از طریق این صفحه ارسال نمایید.

خواهشمندیم قبل از ارسال پرسش خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

تذکرات مهم:

1- قبل از عنوان نمودن پرسشهای خود حتما صفحه «سوالات متداول» را رویت نمایید. در صورتیکه پاسخ خود را دریافت نکردید از طریق این فرم با ما تماس بگیرید.

2- متن پرسش و نام خود را حتی الامکان به زبان «فارسی» بنویسید و از تایپ فینگلیش خودداری نمایید.

3- پرسشهای خود را به طور واضح مطرح نمایید تا هم پاسخ مُکفی دریافت کنید و هم پرسش و پاسخها برای دیگران هم قابل استفاده باشند.

این پست دارای 45 نظر است

  1. محبوبه علی دوستی

    سلام
    میشه نصب ns 2.30 را برای من بفرستید.

    1. فرزاد یزدی

      نحوه نصب ورژنهای مختلف ns2 باهم تفاوتی نمیکنند. لطفا به راهنمای نصب آن در قسمت شبیه سازی و شبکه (همین سایت) مراجعه نمایید

  2. باران

    خیلی ممنون از راهنماییتون،اما شما از کجا فهمیدید که باید شبکه بی سیم “حسگر” باشه!!!!من باید با استفاده از الگوریتم های انرژی آگاه ،انرژی شبکه را بهینه سازی کنم!آیا نرم افزارمناسب تر دیگری غیر از ns2برای این پروژه وجود داره؟لطفا بیشتر راهنمایی کنید .
    با تشکر

    1. فرزاد یزدی

      درسته حق با شماست. الزامی در حسگر بودن شبکه وجود ندارد! این اشتباه ناشی از «بسیار چالش برانگیز» بودن محدودیت انرژی در شبکه های حسگر بود. هرچند در شبکه های ad-hoc معمولی و به ویژه manetها هم محدودیت انرژی مطرح است ولی این چالش در شبکه های حسگر به دلیل محدودیتهای مختص حسگرها (از جمله هزینه و اندازه و …) بسیار قابل توجه است. از این بابت عذرخواهی میکنم.
      به نظر من برای کارهای تحقیقاتی، از آنجایی که فایلهای آماری و نتایج شبیه سازی (فایلهای خروجی) بسیار حائز اهمیت هستند، نرم افزارهای ns2 و omnet++ نیازهای این امر را بهتر از شبیه سازهای دیگر برآورده میکنند؛ بنابراین برای فعالیتهای تحقیقاتی، مناسبتر هستند. از طرف دیگر کار با این نرم افزارها هم به مراتب مشکلتر است و نیاز به ممارست فراوان دارد.
      برای شروع شبیه سازی، لازم است تا اولاً با مقدمات شبیه ساز ns آشنا شوید (میتوانید از آموزش مقدماتی ns تالیف اینجانب یا دیگر منابع که از طریق جستجو در اینترنت به دست خواهید آورد، استفاده نمایید) و ثانیا فصل 16 کتاب «مرجع رسمی ns» که در این سایت هم قرار دارد، مطالعه بفرمایید.
      از آنجایی که پروتکل شما یک پروتکل جدید و پیشنهادی است، باید با استفاده از دستورات مختلف، پروتکلهای موجود در نرم افزار را دستکاری کنید تا آنچه مورد نظر شماست محقق شود.

    2. فرزاد یزدی

      از طرف دیگر نگران جملات های-لایت شده پروتکل نباشید؛ همه اینها در ns تعریف شده! فقط فصل 16 را به دقت مطالعه کنید.
      share the common wireless medium: در لایه mac همه شبکه ها وجود دارد. الگوریتمی که شما به آن اشاره کردید بیشتر شبیه 802.11 است (تا TDMA)؛ چون زمان مساوی برای هر گره برای ارسال و دریافت در نظر گرفته (slotted in time with fixed slot size).
      exclusive manner: یعنی با یک روش منحصربفرد!
      directly or hop-by-hop: یعنی دو گره مستقیما به هم ارسال کنند یا از طریق گره های میانی (که ns هم از هر دو پشتیبانی میکند)؛ اصولا وقتی multi-hop پشتیبانی بشه، single-hop هم پشتیبانی میشه!
      interference: از تداخل محیطی در پروتکل dei80211mr لایه Mac در ns2 پشتیبانی شده
      در نهایت هم برای اینکه دید کلی نسبت به برنامه ای که قرار است شبیه سازی کنید، داشته باشید، پیشنهاد میشود برنامه “Visual Network Simulator” برای NS2 را از قسمت نرم افزارهای تخصصی همین سایت دریافت کنید و یک سناریوی بیسیم را بررسی کنید. این برنامه، کد TCL برنامه شبیه سازی شده را برای شما ایجاد میکند که البته نیاز به کمی تغییرات دارد!

  3. باران

    با سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت بسیار مفیدتون
    من در شبیه سازی شبکه ای با مشخصات زیر در ns2 مشکل دارم.
    یک شبکه بی سیم مالتی هاپ که با tdmaشبیه سازی میشه.
    system model:
    we consider a wireless network with v nodes which” share the common wireless medium” that is accessed in an “exclusive manner”.
    a source can communicate with a destination either” directly or by making several hop-by hop” transmission through intermediatenodes.
    we assume that the shared wireless medium is “slotted in time with fixed slot size”. all massage are of equall lenght, each consisting of l bits and” incure a sigle time slot for a transmission irrespectiv of the source and distination”.
    channel model:
    lthough all the nodes in the network are in the same” interference range” and share the wireless medium,each chanel connecting a pair o nodes behaves” independent of the other”.we assume that each channel independently follows “the rayleigh fading model “and has a bandwidth of w hertz.
    assuming “a Quadrature Amplitude Modulation(QAM)scheme, the SNR(signal-to-noise ratio)”achived at the reciver when receiving a message of l bits with energy Erecv can be calculated az :
    “SNR=log MErecv/LN0″
    البته من از ns2 هیچی نمیدونم و فقط از طریق سایت شما و آموزش های دیگه کمی یاد گرفتم.
    اون قسمت هایی که داخل”” هستند ، نمیدونم چه طور پیاده سازی می کنم.
    لطفا کمک کنید.

    1. فرزاد یزدی

      با سلام و ضمن سپاس از لطف شما؛
      اصولاً ان.اس 2 برای شبکه های حسگر بیسیم طراحی نشده! گره هایی که در این نرم افزار تعریف شده، به طور پیش فرض گره های معمولی هستند نه گره های حسگر؛ اما خوشبختانه ماژولهایی برای پیاده سازی شبکه های حسگر بیسیم تحت شبیه ساز ان.اس ایجاد شده اند که مهمترین آنها mannasim است. متاسفانه من با این ماژول کار نکردم. اما سعی دارم اطلاعات خود در این زمینه و آشنایی با قابلیتهای آن و نحوه کار با آن را گسترش دهم. کار با این ماژول به نظر ساده می آید. پیشنهاد میشود برای اطلاعات بیشنر و دانلود این ماژول به سایت آن http://www.mannasim.dcc.ufmg.br/index.htm مراجعه شود.
      با تمام این تفاسیر، الگوریتمی که میخواهید بر اساس آن شبکه خود را پیاده سازی کنید به طور کامل و با جزئیات بیشتر مشخص نمایید و هدف خود را از شبیه سازی مشخص نمایید. اینکه میخواهید نحوه حسگری یک گره را مانیتور کنید یا انرژی مصرف گره یا طول عمر شبکه و اینکه از تکنیکهایی مثل خوشه بندی استفاده کنید یا نه! (چرا که الگوریتمی که راجع به آن توضیح داده اید یک الگوریتم توزیع شده است چون از ارتباطات چند-گام هم پشتیبانی میکند)؛ الگوریتمی که از آن استفاده میکنید به روش احتمالاتی (تصادفی) عمل میکند یا به روش قطعی؟!
      راجع به پارامترهای دیگر حسگر (مثل بازه ی تداخل) اطلاعی ندارم که در این ماژول تعریف شده است یا خیر! در صورت تعریف نشدن، خودتان باید اینکار را انجام دهید. با توجه به اینکه بازه تداخل interference range برای همه حسگرها یکسان فرض شده، کار راحت تر است چون در دنیای واقعی معمولا اینطور نیست!
      امیدوارم که بتوانم در روزهای آتی راهنمایی های بیشتری ارائه کنم.
      با آرزوی موفقیت برای شما

  4. بهاره شاکری

    سلام
    اگه میشه من را در زمینه ns2 راهنمایی کامل بکنید

    1. فرزاد یزدی

      با سلام؛
      لطفا راهنمای نرم افزار را از این قسمت دانلود نموده و مطالعه کنید. این راهنما کامل نیست ولی برای شروع کار با نرم افزار و آشنایی با قابلیتهای آن مناسب است
      با آرزوی موفقیت برای شما

  5. حسین داوودی

    سلام. قرار بود مطالب بیشتری در زمینه شبکه و شبیه سازی در سایت قرار دهید. چه شد؟!!!!

    1. فرزاد یزدی

      با سلام و ضمن تشکر از توجه و پیگیری شما
      حتما و به زودی این کار صورت خواهد گرفت

  6. mahinnaderipoor

    ba salam
    aqaye yazdi man fkr nakonam soali k azatuns porsidam moshkele akhlaghi dasht k shoma commente mano pak kardin!!! be har hal man khodam javabe soalamo peida kardam faghat 1 nokte unam inke vaghti nemikhain ya inke nemitunin javabe soal bedin lotfan in bakhsh ro bardarin…ya inke qeid konid just for my friend … chon kheili zeshte vase kasi mesle shoma…
    good luck !!m.n

    1. فرزاد یزدی

      با سلام خدمت دوست عزیز و عصبانی…
      از اینکه به دلیل مشغلۀ فراوان مجبورم خیلی خیلی دیر به دیر به سایت سر بزنم عذرخواهی میکنم..روزانه حجم بسیار زیادی کامنت و ایمیل دریافت میکنم که متاسفانه نمیتونم به همگی رسیدگی کنم. از این وضعیت هم بسیار نگران هستم و دنبال راه چاره!
      اما نکته ای که وجود داره این است که «هیچ کامنتی از سایت حذف نمیشه!» کامنتها فقط باید تایید و پاسخدهی شوند. صرف اینکه کامنتی گذاشته بشه و تایید بشه ولی جوابی به اون داده نشه نه من و نه سوال کننده رو ارضاء نمیکنه! پس اگر کامنت شما در سایت نیست یعنی یا رویت نشده یا فرصت کافی برای پاسخدهی به اون وجود نداشته!
      همانطور که اشاره شد به دنبال یک راه چاره در این خصوص هستم. امیدوارم که دیگه شاهد چنین سوء تفاهمها و ناراحتیهایی نباشم.
      با سپاس و آرزوی موفقیت برای شما

    2. فرزاد یزدی

      نکته دیگری هم باید اضافه کنم:
      سرویسهای «فکس» و «پیامک» که در سایت فعال بودند نیز به دلیل حجم زیاد تماسها، (و به تبع آن هزینه زیادی که برای اینجانب چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مالی به دنبال داشتند،) از مدتها پیش غیرفعال شدند! اگر این قسمت هم تعطیل شود، عملا هیچ راه ارتباطی با کاربران سایت نخواهم داشت! این قسمت فقط برای «طرح پرسش» نیست! بازخوردهای بازدیدکنندگان برای ادامه حیات این سایت ضروری است..

نظرات بسته شده اند.