کاربردهای شبکه حسگر بیسیم

پیرو درخواست برخی بازدیدکنندگان سایت، بر آن شدیم تا بخشی از «راهنمای شبکه‎های حسگر بی‎سیم» که در دست تدوین است، تحت عنوان «کاربردهای شبکه‎های حسگر بی‎سیم» را منتشر نماییم. این بخش تنها جهت آشنایی با کاربردهای متنوع شبکه‎های حسگر بی‎سیم و معرفی برخی کاربردهای عملی آنهاست که در سراسر دنیا پیاده سازی شده‎اند.


«راهنمای شبکه‎های حسگر بی‎سیم»، عنوان راهنمایی است که در دست تدوین بوده و سرفصلهایی چون سخت افزار و مولفه‎های گره حسگر، معماری و پشته پروتکلی شبکه حسگر بی‎سیم، کاربردهای شبکه‎های حسگر، چالش‎های شبکه‎های حسگر، انواع مختلف شبکه‎های حسگر، خوشه‎بندی، موقعیت‎یابی و پوشش در شبکه‎های حسگر و … را شامل می‎شود. تهیه این راهنمای جامع، زمان زیادی را طلب می‎کند که امید است در اسرع وقت در اختیار دوستاران آن قرار گیرد.

چنانکه گفته شد، در این قسمت می‎توانید بخشی از این راهنما تحت عنوان «کاربردهای شبکه‎های حسگر» را دانلود و مطالعه نمایید. همچنین، منتظر بازخوردها و نظرات شما در جهت بهبود کیفیت مطالب هستیم.

ظهور الگوی WSN، تحقیقات وسیع در جنبه‎های مختلف آن را به همراه داشته است. کاربردپذیری این شبکه‏ ها با تأکید بر قابلیّت‏‎های بالقوّه‎ی آن‌ها، از مدتها قبل، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این راهنما، برخی از کاربردهای تجاری و تحقیقاتی این شبکه ‏ها، به طور مختصر عنوان می‏‎گردند. این کاربردهای روز افزونِ WSNها را می‏توان به پنج دسته تقسیم نمود:

کاربردهای نظامی، محیطی (یا محیط زیستی)، بهداشتی، خانگی و صنعتی. این دسته‏ بندی به همراه نمونه‏‎های ویژه هر یک از آن‌ها، در این راهنما مورد بررسی قرار می‎گیرد.

دانلود این راهنما

فایل word آموزش شبیه سازی NS2 در سایت نشر الکترونیک آنی

فایل word خوشه بندی در شبکه های حسگر بیسیم

فایل Word راهنمای شبکه های حسگر و شبکه های حسگر مولتی مدیا